Arbejdsmiljøkoordinering

ARBEJDSMILJØKOORDINERING

Iht. Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr 117 af 5. feb. 2013 er der fastlagt en række ydelser som er lovpligtige for bygherre.


NJ Copenhagen ApS Copenhagen ApS har uddannede arbejdsmiljøkoordinatorer


Siden 2013 har bygherre haft det endelige ansvar for, at koordineringen af sikkerhed og sundhed  bliver varetaget i planlægningen og udførelsen af et byggeri eller anlægsarbejde.


Dette forhold gælder når der under udførelsen er mere end en arbejdsgiver til stede på byggepladsen samtidig -hvilket mere er normen end undtagelsen.


Det er vigtigt at understrege, at bygherre har ansvaret for at der sker en koordinering i både  projekteringsfasen (P) og under udførelsen (B).


Især pligterne i forbindelse med projekteringen er oversete, hvilket kan få følger for bygherre.


Bygherre kan overdrage ydelsen med arbejdsmiljøkoordineringen til en rådgiver (eller entreprenør), men bygherre kan ikke overdrage det juridiske ansvar.


Det er derfor vigtigt at der udpeges en uddannet arbejdsmiljøkoordinator til at varetage og administrere koordineringsansvaret.


Arbejdsmiljkoordineringsrollen kan med fordel kombineres med én eller flere af NJ Copenhagen ApS  andre hovedydelser:


Bygherrerådgivning

Projektledelse

Konsulent og ingeniørrådgivning